Únor: Jedu program Whole30 č. 3

bylinky

Je to hrůza. Leden a únor jsou každoročně moje nejhorší blogovací měsíce. Rozjíždí se nový rok, všechno se valí a já vůbec nic nestíhám. Letos jsem se rozhodla to trošku rozbít a v únoru pojedu na vlně programu Whole30. Že nevíte co to je? Čtěte, třeba to taky budete chtít zkusit.

CO JE WHOLE30 A PROČ TO DRŽÍM?

K programu Whole30 jsem se prvně dostala před dvěma lety díky nakladatelství Melvil a knížce Jídlo na prvním místě. Pokud znáte paleo stravu, vlastně už trošku víte, o co se jedná. Whole30 je totiž takové přísnější paleo, měsíční program, restart organismu, při kterém se držíte určitých pravidel a díky tomu byste na konci měli zjistit, jaké potraviny vám nedělají úplně dobře. Spousta lidí pak díky tomu vyřadí své „démony“ a postupně se uzdravuje třeba z autoimunitních onemocnění.

Whole30 není dieta a už vůbec ne redukční, ačkoliv hubnutí je většinou vedlejším produktem programu. Berte to třeba jako nakopávač k zdravějšímu životnímu stylu.

Podle mě je základ přečíst si výše zmíněnou knížku. Vysvětlí vám procesy v těle, co, proč a jak můžete, nesmíte a naopak musíte při Whole30, aby to správně fungovalo. Dobrou podporou a následně i inspirací na vaření je facebooková skupina Whole30 CZ+SK.

CO SE SMÍ, NESMÍ A MŮŽE?

Ve zkratce můžete jíst zeleninu, ovoce, maso a produkty z něj (pozor na složení!), vajíčka, tuky (např. olivový, kokosový, ghí), omezené množství ořechů. Měli byste jíst 3 jídla denně. Na každém talíři musí být dostatek bílkovin, tuků a hlavně hodně zeleniny. Ovoce je součástí jídla a nehledáme náhražky sladkostí. Měli bychom se totiž vyléčit ze závislosti na cukru. Odepřít si veškeré průmyslově zpracované věci. Vyhledávat co nejvíce přírodních surovin.

Takže se vyhýbáme všem průmyslově zpracovaným potravinám, chemii, alkoholu, cukru, mléčným výrobkům, obilí, luštěninám…

Může to znít hrozně a náročně. Koneckonců komukoliv řeknu, co držím, kroutí hlavou a chrlí výmluvy typu „Ale já nezvládnu měsíc nepít alkohol!“, nebo „Ale já jsem zvyklá snídat jogurty!“, nebo „A jak mám jako pít kafe bez cukru a mlíka?“. Všechno jde, když se chce. Fakt. I když pracuji s jídlem denně, Whole30 už jsem 2x úspěšně zdolala a na třetí jsem se doslova těšila.

Krabičky do práce jsou záchrana. V restauracích to totiž občas není jednoduché.

Krabičky do práce jsou záchrana. V restauracích to totiž občas není jednoduché.

CO SE SE MNOU STANE?

Během tohoto měsíce, hlavně na začátku, většinu lidí potká cukrová chřipka – tělo má absťák, jste unavení a bolí vás hlava. Pak se dostaví ( u mě asi od 10. dne Whole30) přívaly energie, protože už jsme si zvykli být bez cukru a tak nám nelítá cukr v krvi nahoru a dolů a nejsme odpoledne v útlumu. A pak je 30 dní za námi, jsme o něco hubenější, máme lepší pleť, možná se nám pomalu začaly lepšit alergie, intolerance a další věci a celkově je nám fajn.

Po uplynutí měsíce se „zakázené“ potraviny postupně vracejí dle pravidel do jídelníčku a vy pozorujete, co se děje s vaším tělem. Dáte si jogurt a večer smrkáte a jste zahlenění? Sníte pečivo a máte nafouklé břicho? Snadno teď můžete poznat, co se vašemu tělu nelíbí. Poslouchejte ho a můžete si tak upravit jídelníček tak, abyste se třeba až do konce života cítili prostě dobře.

Tohle bylo hodně ve zkratce a přesto jsem se koukám docela rozepsala :)

10155663_1479081225661917_3397425126845004568_n

TAKŽE CO NÁS TENTO MĚSÍC ČEKÁ TADY?

Celý únor 2016 se budu držet programu a tím pádem nebudu péct, ani vařit to, na co jste ode mě normálně zvyklí. Přidám nějaké recepty, k tomu pár řádků o tom, jak to probíhá. Ale nebojte, mám v zásobě i něco „newhole“, abyste se u mě nenudili, pokud vám to nic neříká :)