Náš výlet do Londýna (nejen) za jídlem

UVOD

Nedávno jsme se s Ondrou vrátili z našeho výletu do Londýna, kam jsme vyrazili především nasát místní atmosféru a ochutnat spousty jídla. Protože jsme toho stihli hrozně moc a ráda bych vám pověděla o všem, nejen o jídle, rozhodla jsem se článek rozdělit do různých bodů, aby si v něm každý mohl najít svoje. Třeba vám bude inspirací, až se sami do Londýna vypravíte, protože my nejsme typičtí turisti, kteří chodí na turistické atrakce, ale spíš se touláme městem, fotíme ho a ochutnáváme. Budiž tomu ukázkou to, že denně jsme v průměru nachodili 20 kilometrů.

Naše nejlepší foky hledejte na Instagramu pod hashtagem #JOLondyn. Máme jich hodně v zásobě a myslím, že ještě pár měsíců tam budou postupně přibývat. Mě najdete na Instagramu jako @dzejn a mého muže jako @ondraff.

SOHO

Soho se stalo naší nejoblíbenější a nejčastěji navštěvovanou částí Londýna. Nachází se v těsné blízkosti Piccadilly Circus a jeho součástí je i čínská čtvrť. Soho je takový hipsterský ráj, ve kterém na každém metru najdete jinou stylovou restauraci, kavárnu nebo bar. Každý podnik se většinou specializuje na jednu věc, například na steaky, na sušenou šunku, na burgery, na pho, na cupcakes….. a tak je opravdu velký výběr, co si dát. My bychom nejradši vyzkoušeli všechno, ale na to jsme neměli čas a asi by to i zrujnovalo naše konto, protože v Londýně rozhodně levno není. Všude je ale na oplátku otevřeno dlouho do noci a chovají se k vám mile.

Jak to chodí večer v Sohu. Ve většině restaurací vám předem neudělají rezervaci a fungují následujícím systémem: U dveří stojí hosteska s tabletem, vy k ní přijdete a ona vám řekne, kdy se uvnitř uvolní stůl. Vezme si vaše číslo a za příslušnou dobu vám pošle SMS, že můžete přijít. Od pátku po celý víkend počítejte s větším počtem lidí, než ve všední dny. Ani ve všední dny však u někerých podniků není výjimkou dlouhá fronta, kterou hosté čekají na svůj stůl v restauraci a dokonce se taková místa najdou i v čase snídaní. O tom, že páteční a sobotní večery jsou v Sohu opravdu rušné svědčí i to, že město po ulicích rozestaví mobilní pisoáry, aby ulice zůstaly přes nápor rozjařených davů použitelné.

PS: Nedivte se, že jsme jedli samé burgery. Ondra je miluje a já jsem neprotestovala :D

FLAT IRON – nejlepší steak v životě

• Tady to žije. Přeplněný, rušný temný prostor s úžasnou živou atmosférou, kde vás posadí k dalším lidem, co už tady byli před vámi. Po příchodu dostanete plecháček s popcornem a víno vám nalejou do skleniček na whiskey. Samozřejmostí je karafa s vodou na každém stole v ceně. Menu se skládá z flat iron steaku a polníčku za 10 liber, nebo ze speciální nabídky, což je vždy nějaký druhý steak a libovolná příloha. My jsme si dali steak ze stálé nabídky. Naservírovali nám ho na kameni, propečený pěkně medium rare jak jsme si objednali a byl naprosto exkluzivní. Shodli jsme se, že lepší steak jsme v životě nejedli…a že už jsme jich pár snědli. Všechno tady šlapalo jako na drátkách a tak jsme celou večeři zvládli (pokud ještě budu trochu přehánět) za 45 minut.

GRILL SHACK – burger drahý nebo levný podle hodin a nejlepší English Breakfast

• Poprvé jsme sem zabloudili náhodou, když nás fascinovala cedule před restaurací, na které stálo, že burgery objednané mezi 16-17 hod stojí 4 libry, o hodinu později 5 liber a tak dále. Bylo odpoledne, po obědě, a přesto jsme tam ze zvědavosti na burger a shake zaskočili. Dali jsme si ho na půl, protože to byla jenom sváča a moc nám chutnalo. Shake byl taky super. Podávali ho v plechové „skleničce“ a byl hodně zmrzlinový. Hodně mě potěšila obsluha, která byla opravdu přátelská a pořád se chodila ptát, jesti je všechno ok (ale to je v Londýně docela standard). V restauraci je k dispozici wifi.
  • Protože se nám tady líbilo, zašli jsme druhý den i na snídani. Moje vytoužená English Breakfast,  kterou jsem nikdy neměla a nutně jsem jí potřebovala zkusit! Dali jsme si tu s názvem Big Shack Breakfast a byla to opravdová anglická snídaně a bomba. Velikostí, chutí, složením i kaloriemi. Po snědení této snídaně jsme celý den až do večeře neměli místo na žádné jiné jídlo. Obsahovala 2 volská oka, 2 hashbrowny, 2 toastové chleby polité máslem, fazole, javorovo sirupovou slaninu, grilované rajče, 2 klobásky a lívanec s javorovým sirupem. Stála 8,50 liber a ještě jsme si k ní dali Earl Grey s mlékem.
Restaurace Grill Shack. Milkshake, burger drahý nebo levný podle času a naše anglická snídaně.

HONEST BURGERS – super burgery a milé prostředí

• Ondra byl z Honest Burgers nadšený a mě se tam také moc líbilo. Kvalitou bych to přirovnala asi k pražské Palandě, jen servírované v hipsterštějším prostředí a na zajímavější nádobí. Jako ve většině restaurací v Sohu, i tady používají výhradně plechové. Domácí hranolky jsou samozřejmostí a burger je výborně dochucený, včetně správně propečeného masa. V nabídce mě zaujal indický burger, ale protože jsem konzerva, dala jsem si cheese se slaninou a ten byl dokonalý. Doporučuji také cibulové kroužky, které jsou opravdu křupavé i uvnitř a ne „slizké“, jak tomu bohužel často bývá. Honest Burgers mají v Londýně i další pobočky mimo Soho.
Vlevo nahoře Hones Burgers, v pravé části Flat Iron. Jak můžete vidět, v restauracích v Sohu panuje přítmí.

FIVE GUYS – nejhustější fast food ever

• Fie Guys, aneb fast food, kde ve dvou necháte za asi 800 Kč, ale nebudete litovat. Především toho zážitku. Maso z anguse a na zdi tabule s informacemi o původu a to nejen masa, ale taky brambor, ze kterých na místě vyrábějí hranolky. Hranolky smaží na arašídovém oleji a i proto si arašídy můžete zdarma nabídnout při čekání na jídlo. V nabídce jsou velké burgery a malé. Malý byl pole mě dost velký. Do každého burgeru si můžete přidat asi 10 různých ingrediencí a máte to v ceně (např. grilované houby, červenou cibuli, jalapeňos a další). Hranolky jsme si dali velké a dohromady. Velké hranolky, pro představu, znamená množství asi tak 4x velké hranolky v McDonalds. Milovníky limonád pak potěší bezedný postmix, ve kterém najdete asi 8 druhů Coca Coly, Fanty i Spritu a další spousty druhů limonád. Prvně v životě jsem tady pila například vanilkový sprite. V restauraci je hodně rušno a to přidává na nezapomenutelné atmosféře.
V levé části Five Guys, v pravé části kachna, o které se dočtete o pár řádků níže, v odstavci o čínské čtvrti.

BREAKFAST CLUB – snídaně, na kterou byla dlouhá fronta

• Dočetli jsme se, že do tohohle podniku prostě musíme na snídani. Když jsme ho šli večer omrknout, rozhodli jsme, že se tam ráno vypravíme, ale když jsme druhý den dorazili, odradila nás dlouhá fronta, která trvala až do oběda. Pokud jste ale ranní ptáčata, možná budete mít větší štěstí. My se chystali snídat až po desáté hodině a tak jsme místo fronty znovu navštívili náš oblíbený Grill Shack.

ČÍNSKÁ ČTVRŤ – ochutnala jsem kachnu z televize

•  Čínská čtvrť asi není místo, kde byste ochutnali mnoho nových věcí, protože většina restaurací podle mě nabízí klasická jídla, jako každá druhá čína, kterou máme i v  Čechách. Je možné že se ale pletu, protože úplně do hloubky jsem to nezkoumala. Najdete tady ale hodně restaurací s Dim Sum knedlíčky, což bych ráda při příštím výletu do Londýna otestovala (tentokrát už se nám to do plánu nevešlo). Jednu věc jsme tady ale ochutnali, a sice kachnu, jejíž příprava mě doma fascinovala na TV Paprika a v Čechách jsem ji nikde neviděla. Prostě jsem ji musela mít, ale ve finále jsme moc nadšení nebyli, protože byla samá kost a nebyla křupavá, tak jak jsem si vysnila. Nicméně jsem ráda, že jsem ji ochutnala. Pokud jste hladoví a už nemáte peníze nazbyt, dejte si v čínské čtvrti all you can eat, které tady pořídíte za 6-8 liber na osobu.

CAMDEN TOWN

V Camdenu se mi moc líbilo. Je to část Londýna, kde žila (a taky zemřela) moje oblíbená Amy Winehouse. Také je to místo naprostého šílenství, nebo chcete-li městská část pro umělecky založené lidi. Ulice jsou barevné, na domech jsou různé plastiky od obrovských panenek až po satanistické výjevy, zdi jsou posprejované, každý druhý obchod je zaměřený na alternativní módu a mezi nimi na každém rohu najdete tetovací salon. Lidé tady na ulicích zpívají, prodávají svoje amatérská cédéčka, ukazují akrobatická čísla a nebo se tu jen tak potulují v různých kostýmech. Jsou tady obchody, kde vám prodají boty, na které vám na počkání nakreslí obrázek, jaký se vám zlíbí a taky je tady hodně stánků s jídlem. Asi tady nenarazíte na žádné exkluzivní jídlo, ale v atmosféře, kterou Camdem vytváří, byste si možná koupili klidně i ten Lagoš, který se tam (podle mě jako největší bizár) dá sehnat. My jsme v Camdenu nejedli (ráno jsme měli english Breakfast, viz. Grill Shack v Sohu), ale za to mi tady Ondra koupil nádherný šálo-svetr z recyklované ovčí vlny.

Prostě Camden Town.

TRHY A STREET FOOD

Pro každého milovníka street foodu je to tady tak trošku ráj. Spousta místních se mezi prací stravuje ve stáncích s jídlem a taky jsou tady krásné trhy. Ve městě jsme narazli asi na tři větší stánková místa a taky jsme navštívili Borough Market, do kterého jsme se úplně zamilovali. Líbí se mi, že se v Londýně na ulici dá koupit jído do ruky, které má nějakou hodnotu a člověk ho rád sní. Nejlépe seženete asijská jídla, ale není to pravidlem. Zdejší street food je opravdu rozmaitý.

BOROUGH MARKET

Za prvé. Rozhodně sem nechoďte o víkendu, protože je tady koncentrace lidí asi tak 20 na metr čtvereční a přes davy se nedostanete ani ke stánkům. Ve všední den je tady klid a krása. Stánky od asie, přes sladké, místní, až po světové delikatesy. To všechno jen kousíček od London Bridge. Ochutnali jsme tady British Pie (stánek PieMinister) jako od Sweeeyho Todda. Jen nebyl plněný masem lidským, ale hovězím. Co můžeme rozhodně doporučit, je Fish and Chips v okýnku Fish!Kitchen. Porce sice stála asi 9 liber a  najedli jsme se z ní dva. Vše vám naservírují do papírové krabičky a jíst budete dřevěným příborem. U okýnka je i sezení. Na trhu vás určitě okouzlí stánky s čerstvou zeleninu, sýry nebo třeba čerstvé mořské plody či zelené stánky se smoothies. Každý si tu najde svoje. I kdyby se rozhodl nejíst a jen fotit. Když projdete trhem, dostanete se navíc do kryté haly, kde se dá sedět a je tady free wifi. V uličce přilehlé k okýnku Fish!Kitchen se nachází pekařská škola, kam bych bývala ráda zašla, kdybych v Londýně trávila víc času.

Borough Market, tak jak ho zastihnete ve všední den. Bez lidí a krásný.

Fish and chips, sýr co se mi líbil a místo, kde se dá na těchto trzích najít klidné posezení.

TRHY V COVENT GARDEN

V Covent Garden je velký Apple Store, venkovní pizzerie Jamieho Olivera a také tam pravidelně každý čtvrtek pořádají street food trhy. My jsme na ně zrovna měli štěstí a hned jsme se vrhli do jejich víru. Protože jsme měli ráno anglickou snídani, neměli jsme zrovna hlad a tak jsme hltali spíš očima. Nabízeli například různé sendviče, burgery, cupcakes, dortíky, guláš, indická jídla, pastrami nebo trhané vepřové. My jsme si v jednom stánku koupili mrkvový dortík, který byl opravdu úžasný.

JEN TAK VE MĚSTĚ (SOHO A VICTORIA STREET)

Při procházkách v Londýně narazíte na street food opravdu snadno. My jsme všude chodili jen pěšky, denně jsme nachodili v průměru 20 km a nejednou se nám to vyplatilo. Zastáváme názor, že takhle nejlíp nasajete místní atmosféru. Na pouliční trhy s jídlem jsme narazili v Sohu a pak těsně u Victoria Street. Moc nás potěšilo, že ve stáncích seženete kvalitní jídlo a dobrou kávu a je vidět, že pro lidi je to tady přirozené. V obědové době sem lidé vybíhali z kanceláří a kupovali si jídlo sebou. Foodtrucků jsme v Londýně moc nepotkali, alespoň co se netýká kávy, ale spíš jídla. Narazili jsme vlastně jen na jeden, a to u národního divadla. Specializoval se na mexickou kuchyni a my jsme ochutnali burrito s trhaným vepřovým a guacamole. Doporučuji zkusit, pokud tento foodtruck potkáte.

Vlevo nahoře trhy u Victoria Street, vlevo dole British Pie z Borough Marketu, v pravé části mexický foodtruck u národního divadla a jeho burrito.

PORTOBELLO MARKET V NOTTING HILLU

Notting Hill a jeho sobotní trhy nám všichni doporučovali a tak jsme tam vyrazili s velkým očekáváním. Na kraji nás zaujal obchod Jamieho Olivera, kde se prodávalo jídlo a pomůcky do kuchyně. Samotný trh pak byl spíš zklamáním – nekonečné davy lidí, žádé hezké stánky s jídlem a všude samá veteš. Možná jsme moc brzo ztratili trpělivost a měli jsme lépe hledat, ale po chvilce jsme to otočili a jeli jinam. Pokud máte jinou zkušenost, ráda si ji poslechnu!

V horní části obchod Jamieho Olivera, dole pak pohled na domy v Notting Hillu a vetešnictví na Portobello Marketu.

JAMIE OLIVER A JEHO RESTAURACE

Do Londýna jsem jela s touhou navštívit některou z Jamieho restaurací. Představovala jsem si, že to bude něco speciálního, ne uplně všedního a opravdu zážitek. Byla jsem přesvědčena, že Jamie má jen 2-3 restaurace a budeme si muset počkat na místo. Ve skutečnosti je jeho restaurací plný Londýn. Snad na každém rohu má nějakou jinu restauraci a musím se přiznat, že mě to tak nějak odradilo od toho, abych tam nutně musela jít. Pocit nevšednosti a exkluzivity jsem najednou vůbec neměla. Možná jsem kvůli tomu přišla o skvělou večeři, ale radši jsmě prostě šli do Soha.

Pár pohledů na Jamieho restaurace. Krásné jsou moc. POkud do Londýna ještě někdy pojedu, asi bych nějakou zkusila, ale tentokrát jsme prostě upřednostnili něco méně komerčního.

Pár pohledů na Jamieho restaurace. Krásné jsou moc. Pokud do Londýna ještě někdy pojedu, asi bych nějakou zkusila, ale tentokrát jsme prostě upřednostnili něco méně komerčního.

M&Ms OBCHOD, PRIMARK A VICTORIA’S SECRET

Tohle jsou tři obchody, které mi nejvíc utkvěly v paměti. Když nepočítám všechny obchody v Camdenu. M&Ms nejím, protože mám alergii na arašídy, ale tenhle obchod je naprostá šílenost. Tři patra plná lentilek, oblečení s obrázky lentilek, plyšových lentilek…zkrátka všeho co vás napadne, jen s lentilkami. Navíc sem ventilací vhánějí vůni čokolády, což umocňuje šílenost tohoto místa. Obchod najdete kousek od Piccadilly Circus.

Druhá věc, která mě zaujala, byl Primark. Je to trošku hrabárna, ale když máte štěstí, narazíte na parádní kousky za pár liber. My jsme si koupili suprová trička, většinou mezi 3 – 6 librami. Navíc jsem si za 3 libry ve výprodeji pořídila flanelové pyžamo, které mě zachránilo před umrznutím na hotelu, a taky Carmex, kterým jsem si mohla celý Londýn šmudlat rty. Primark najdete na více místech, ale my jsme byli v to na Oxford Street.

V Londýně se nachází jediný oficiální obchod Victoria’s Secret v Evropě (pokud mám správné informace). V současnosti má tři patra a probíhají práce na zvětšení prodejny (která už je, jak jste asi pochopili, i tak dost velká). Pokud jste žena nebo holka, tady určitě nějakou tu libru…nebo desítky liber… necháte. I kdybyste nechtěla. Kdo totiž prochází centrem Londýna a není chlap nebo ignorant, ten si prostě nese alespoň jednu luxusní růžovou papírovou tašku. Víc nepotřebujete. Klidně tady utraťte peníze, které jste si šetřili na London Eye.

Moje suvenýry z Viktorky a šílené množství lentilek v M&Ms. Barevně krásný, ale zklamalo nás, že to jsou vlastně jen různé barvy, příchuť se nemění. To nám přišlo nuda.

Obchůdek s Cupcakes, který jsme potkali na cestě k Buckinghamskému paláci. Ondra měl red velet a já slaný karamel.

NÁSTUPIŠTĚ 9 3/4

Zavzpomínejte si na mladá léta, kdy jste četli Harryho Pottera. Stačí se vypravit na nádraží Kings Cross, kde podnikaví angličané vyrobili opravdový vchod na nástupiště 9 a 3/4. Je tu ve zdi zabudovaný kus vozíku s Harryho kufrem, pověřený pán vás omotá nebelvírskou šálou, na rameno dostanete umělou Hedviku… pak 3, 2, 1 a vyskočíte do vzduchu, přičemž vás zachytí na fotku, kterou si pak můžete koupit. Na tuto atrakci si postojíte asi 20 minut ve frontě a pak si ve vedlejším obchodě můžete koupit hůlku některého z kouzelníků a nebo jiné upomínkové předměty.

Nástupiště devět a třičtvrtě a stnek s cupcakes, na který narazíte, když chcete jít na Kings Cross do metra.